Detaljerade instruktioner
Bedömningen av funktionsförmågan kräver samtycke från den minderåriga elevens vårdnadshavare. Skriv ut blanketten "Samtycke för bedömning av funktionsförmågan" här (pdf-filen öppnas i ny flik). Den som registrerar sig i tjänsten godkänner användarvillkoren och dataskyddet som hittas på denna webbsida.
- Registrera dig i tjänsten genom att skapa inloggningsuppgifter och aktivera ditt konto via e-postmeddelandet du får. Kom ihåg att kolla efter meddelandet även i skräpposten.
- Logga med dina inloggningsuppgifter.
- Klicka på "Skapa en ny bedömning av funktionsförmåga".
- Välj ett frågepaket som passar elevens ålder och funktionsförmåga.
Ålder och årskurs definierar inte nödvändigtvis vilket frågepaket som är lämpligast. Frågornas form och antal varierar mellan olika frågepaket.
Frågepaketsalternativen är För- och inledande undervisning, Årskurserna 3–6, Högstadium och påbyggnadsklass samt Anpassat. I det anpassade frågepaketet är frågorna till eleverna förenklade, färre till antalet och kan besvaras med hjälp av bilder, oavsett ålder.
- Skapa en anonym kod för den nya bedömningen av funktionsförmågan och skriv ner den så du minns vem bedömningen handlar om. För att garantera tjänstens säkerhet får koden inte innehålla information med vilken eleven kunde identifieras eller igenkännas.
- Skriv en kort beskrivning av bedömningen som senare syns i svarsformuläret. I beskrivningen kan du i korthet berätta om bedömningen av funktionsförmågan och ge anvisningar för hur man ska svara, till exempel att elevens namn inte får användas när man anger ytterligare information.
- Välj de delområden som är väsentliga för elevens funktionsförmåga. I det här skedet kan du kontrollera delområdenas frågor.
Kännedom om eleven gör det lättare att välja rätt frågebatteri och de delområden som är centrala och viktiga med tanke på elevens funktionsförmåga. Fundera på vilken mängd delområden som är tillräcklig för att frågebatteriet inte ska vara för snävt eller för omfattande, utan beskriver elevens funktionsförmåga i tillräcklig utsträckning.
Du kan välja de rekommenderade delområdena i frågeformuläret och vid behov komplettera dem med frivilliga delområden. Genom att klicka på "Visa frågor" under varje delområde kan man granska de frågor som hör till området.
I varje delområde fastställs det maximala antalet frågor som kan lämnas bort. Detta för att de återstående frågorna ska garantera en tillräcklig insyn i ärendet i fråga. Du kan ta bort en fråga genom att klicka i rutan vid frågan.
- Skicka en inbjudan till bedömning av funktionsförmågan till eleven, vårdnadshavarna och de yrkesutbildade personer som bäst känner till elevens funktionsförmåga. Fundera på vilka personer som är viktiga för elevens vardag. Överväg noga hur många personer du behöver skicka en begäran om bedömning till.
Fyll i de valda personernas e-postadresser och skriv ett följebrev. I följebrevet lönar det sig att bl.a. lägga in en tidsfrist för ifyllandet av formuläret och bifoga avsändarens namn och kontaktuppgifter.
Om respondenten inte har fått inbjudan till bedömningen som du skickade kan du kopiera svarslänken under fliken Detaljer och skicka den till respondenten.
Observera att du inte i efterhand kan se vem du har skickat meddelandet till. Gör anteckningar åt dig själv på vem du skickat inbjudan till, personens roll och kontaktuppgifter. Du kan senare skicka fler inbjudningar genom att kopiera svarslänken som hittas under fliken Detaljer.
- Du kan granska Funktionsförmågans vyer så fort någon av respondenterna har slutfört sin del. De olika vyerna för beskrivningen av funktionsförmågan kan vid behov skrivas ut t.ex. som grund för IP-samtal.
- Diskutera beskrivningen av funktionsförmågan tillsammans med eleven, vårdnadshavarna och de närstående yrkespersonerna.
Du kan välja att inkludera de viktigaste styrkorna i funktionsförmågan, stödbehoven eller olika uppfattningar hos informanterna i sammanställningen. Sammanställningen kan användas som underlag i handledningsdiskussionen och kompletteras under diskussionen. Text och kommentarer som har lagts till i de tomma fälten i sammanställningen sparas inte. Dessa syns bara i den nedladdade PDF-filen.
Utnyttja sammanställningen av funktionsförmågan i samband med IP, andra pedagogiska dokument och dataöverföring. Ju mer beskrivningen av funktionsförmågan blir en del av vardagen och målen, desto bättre stöder den eleven.