Toimintakykyarvio.fi-tjänsten sammanställer automatiskt olika bedömningar av närmiljön. På detta sätt framställs en omfattande beskrivning av elevens styrkor, svagheter och närmiljö, i relation till funktionsförmågan. Nedan hittar du instruktioner för hur vyerna kan användas och tolkas.
Översikt av styrkor
Utifrån de gemensamma åsikterna skapas en översikt av de fem starkaste delområdena för funktionsförmågan. Genom att klicka på "Byt ordning på frågorna/styrkorna" kan du ändra ordningen på raderna i tabellen genom att dra raden till önskad punkt med musen. Bilden som ligger i mitten av översikten kan också bytas ut.
Styrkor och svagheter
Funktionsförmågans styrkor (medeltal 0–1,5) och utmaningarna (medeltal 2–4) beräknas med hjälp av medeltalet för respondenterna. Vyn "Styrkor och utmaningar" ordnar upp funktionsförmågans styrkor och utmaningar enligt delområde.
Funktionsförmågan ses som en styrka när eleven klarar av aktiviteterna självständigt eller endast behöver lite stöd för att klara sig (svarens medeltal 0–1,5).
Det kan anses förekomma utmaningar i funktionsförmågan när det enligt den gemensamma uppfattningen behövs relativt mycket eller mycket stöd, eller om eleven inte alls kan klara av det (svarens medeltal 2–4).
Funktionsförmåga (0–4)
Vyn lyfter fram en gemensam syn på funktionsförmågan på bedömningsskalan 0–4. Den gemensamma ståndpunkten beräknas med hjälp av respondenternas medeltal. I bedömningen av funktionsförmågan används bedömningsskalan 0–4, där behovet av stöd fastställs för uppgiften eller funktionen i fråga. I denna vy visas även svaren i det öppna textfältet.
Funktionsförmåga (J/N)
Vyn lyfter fram funktionsförmågan som beskrivs på skalan Ja/Nej. I denna vy visas även svaren i det öppna textfältet.
Olika åsikter
Vyn Olika åsikter lyfter fram olika deltagares åsikter om funktionsförmågan som klart skiljer sig från varandra. Meningsskiljaktigheterna kan bero på tolkningsskillnader eller till exempel på att elevens funktionsförmåga varierar i olika verksamhetsmiljöer.
Bedömningar
I vyn Bedömningar kan du granska de enskilda svararnas beskrivningar.
Sammandrag
I sammandraget kan man anteckna mål, pedagogiska åtgärder i anslutning till stödbehovet och observationer som framkommit i diskussionen. Obs! Sammandrag sparas inte på webben, men man kan skriva ut den och spara den i de egna elevregistren. Sammandraget är ett bra dokument för dataöverföring som till exempel kan skickas till en framtida läroanstalt.
Detaljer
Under fliken Detaljer finns uppgifter om bedömningen av funktionsförmågan, såsom valda delområden som beskrivs i bedömningen av funktionsförmågan samt information om vilka yrkesutbildade personer bedömningen har skickats till.
Under fliken Detaljer kan du skicka fler inbjudningar till bedömningen av funktionsförmågan genom att klicka på "Skicka fler inbjudningar" och följa med hur svaren framskrider. Genom att klicka på "Ytterligare funktioner" kan du också dela bedömningens uppgifter med en annan användare, kopiera som ny bedömning och jämföra med tidigare bedömningar. Under "Redigera bedömning" kan du redigera den botten som du kopierat för samma elev så att den lämpar sig bättre, t.ex. genom att byta frågebatteri.
Copyright © 2024 Valteri, Tervaväylä